
Jakiś czas temu na Facebooku Logopasji ogłosiłam, że chcę wznowić cykl #ajtejnatywy. Rozpoczęłam go w październiku 2014 roku. Potem cyklu umarł śmiercią naturalną. Teraz mam na niego nowy plan, moim zdaniem ciekawszy i bardziej praktyczny 🙂 Jeśli jesteś ciekawa! Zapraszam! Czytaj dalej…→ Nie zapomnij, że mam dla Ciebie bezpłatne materiały ...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...

Jeżeli czytasz mojego bloga, to zapewne wiesz, że pojęciem Dziennik Wydarzeń, posługuję się dość często. Wynika to z tego, że naprawdę jest to narzędzie, które wykorzystuję w pracy z dziećmi oraz dorosłymi. Tak, dobrze przeczytałaś, dorosłymi. Nazywam go wtedy Zeszytem Słów, w kolejnych fazach pamiętnikiem. O tym jak go tworzyć, ...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...

Ryzyko dysleksji – temat 6. odcinka serii PRL. PRL to cykl stworzony z myślą o logopedach obecnych i przyszłych, którzy w swojej pracy z pacjentami szukają rozwiązań, które wybiegają poza suchą teorię. W każdy z odcinku PRL – u, staram się opisać sytuację i podać jej rozwiązania, które się u ...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...

Praca z dzieckiem z afazją tematem 4. odcinka PRL. Dziś opisuję jak poradzić sobie w sytuacji, kiedy dziecko ma problem z nauką nowych słów, wyrazy zastępowane są przez realizację jednej sylaby oraz nie buduje prostych zdań. Uważam, że przytoczone tu praktyczne rozwiązanie logopedyczne można zastosować w wielu terapiach logopedycznych. Czytaj ...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...

Praca z ORM – temat 3. odcinka PRL. Zapraszam na PRL, w którym opisuję jak poradzić sobie w sytuacji, kiedy dziecko nie radzi sobie z zadaniami z zakresu percepcji wzrokowej oraz, kiedy nauka czytania idzie dość opornie. Moim zdaniem, przytoczone tu praktyczne rozwiązanie logopedyczne można zastosować w wielu terapiach logopedycznych ...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...

Co prawda do rozpoczęcia roku szkolnego jeszcze trochę. Być może jesteś na wakacjach, wyjeździe, itp. Po prostu się wakacjujesz 😉 Ja dopiero przed krótką przerwą w pracy, także wszystko przede mną. Teraz praca! Temat dzisiejszego wpisu: Taśma malarska w rękach logopedy. Mam dla Ciebie dziś bardzo szybki i prosty sposób ...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...

Temat dzisiejszego wpisu to kodowanie i czytanie! Poniekąd powrót do krainy dzieciństwa, bo kto z Was nie lubił zaszyfrowanych wiadomości? Ja uwielbiałam! Dlatego dziś przygotowałam dla Ciebie coś nowego 😉 Jakiś czas temu pisałam o pomocach z Tiger’a. Wspomniałam tam również o tym, że kiedyś wrócę do tematu i opiszę ...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...

Od jakiegoś czasu zegar tyka u mnie coraz szybciej. Kalendarz kipi od różnych spraw, zarówno tych prywatnych jak i zawodowych. Dlatego zaczęłam cenić sobie szybkość wymyślania i opracowywania planu spotkania z dzieckiem i przygotowywania pomocy. Bo logopeda też człowiek, nie samą pracą żyje 😉 Jednak nie chciałam, żeby odbijało ...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...

Pamiętasz podcast traktujący o Historii Róży albo Językową podróż Tomka? Jeżeli nie, to zapraszam do przesłuchania i poczytania. W dzisiejszym poście „Pomiędzy genami. Historia Krzysia” pozostaniemy w temacie prawdziwych historii. Z racji tego, że naprawdę przeczytałam Twoje odpowiedzi w ankiecie pt. Co dalej z blogiem? 🙂 postanowiłam, że co jakiś ...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...

Pająk, muchy i samogłoski! Co mają wspólnego pająk i muchy z zimą?! Wiem, wiem, takie pytanie nasuwa się pierwsze. A jednak mają 🙂 W UK pająki i ich temat pojawiania się w domu w okresie jesień – zima to standard. Na początku trochę się wzdrygałam widząc pająka z grubymi, włochatymi ...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...

Kiedy wczoraj po raz kolejny zapytałam N. co mu się podobało na zajęciach i jakie chciałby mieć zadania na kolejnym spotkaniu – usłyszałam: Układanki i czytanki! 🙂 To stwierdziłam, że pora najwyższa pokazać Ci jeden ze sposobów na czytanie ze starszakami. Rzecz jasna, można dostosować poziom zadania do dziecka młodszego ...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...

Samogłoski, samogłoski… Pomysłów na naukę samogłosek jest w Internecie bardzo dużo. Sporo z nich opiera się na odczytywaniu samogłosek z książeczek, obrazków, kartoników, itd. Często sama korzystam z tych inspiracji w zależności od etapu, na którym w nauce samogłosek jest dziecko. Jednak jakiś czas temu wymyśliłam sobie zabawę z plastikowymi ...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...

Czytanie symultaniczno-sekwencyjne. Symultaniczno – sekwencyjna nauka czytania – mówi Ci coś ta nazwa? Pewnie tak. W Internecie, na różnych blogach, serwisach spotyka się sporo pomysłów do samodzielnego wykonania oraz materiałów do pobrania lub kupienia, które tej metodzie mają służyć. Nawet u mnie, dość niedawno, pojawiły się pomysły na sylaby ...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...

Czytam i zadaję pytania. Jeżeli jesteś stałą czytaczką mojego bloga wiesz, że jakiś czas temu prosiłam o wypełnienie ankiety ewaluacyjnej. Miała ona na celu wysłuchania się głos czytelniczek, ups… przepraszam, czytelników bloga 🙂 Jak się okazało wśród Was są także mężczyźni. Nie ma ich co prawda zbyt wielu ale ...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...

Uwaga na sylaby 😉 Tak jak się pewnie domyśliłaś, widząc post pt. Pomysły na sylaby ze starszaki cz. 1, będzie druga część tego wpisu 😉 A jak zobaczyłam ilu osobom się to spodobało i ile osób to udostępniło, to mam jeszcze większą motywację, żeby pokazać Ci kolejne dwa pomysły ...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...

Sylaby po raz pierwszy! Kiedy uczę małe dzieci czytania Metodą symultaniczno – sekwencyjną nie muszę się zbytnio martwić o materiały. Gotowe pomysły do pracy są dostępne praktycznie wszędzie czy to w formie książek czy gotowych kart pracy. Pomysłów jest cała masa. Wystarczy albo do nich dotrzeć albo je samodzielnie tworzyć, ...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...

Starszak na zajęciach logopedycznych. W sieci, na różnych blogach i stronach internetowych, można znaleźć dużo materiałów i pomysłów do wykorzystania na zajęciach z dziećmi w wieku od 3 do 6 lat. Sama też często ze swoimi pomysłami celuję w tę grupę wiekową, ponieważ takich dzieciaków mam na terapii najwięcej ...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...

Wyrażenia dźwiękonaśladowcze to bardzo ważny etap w rozwoju mowy każdego dziecka oraz w terapii dzieci z problemami rozwojowymi i logopedycznymi. Onomatopeje używane przez dziecko świadomie to także słowa w jego wykonaniu. Dlatego dziś chciałabym pokazać Ci jak w ciekawy sposób wprowadzić dziecko w świat wyrażeń dźwiękonaśladowczych. Zapraszam do lektury! ...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...

Ćwiczenia rozumienia Kiedy zaczęłam pisać o rozumieniu byłam w trakcie przygotowywania się do szkolenia. Fakt faktem szkolenie już się odbyło a tekst nadal, do dziś, był zapisany w folderze roboczym. Ciągle go redagowałam, zmieniałam i dopracowywałam. Treść wpisu jest bardzo teoretyczne, ale znajdziesz w nim także konkretne praktyki dotyczące rozwoju rozumienia. Teoria bez ...
Czytaj dalej...
Czytaj dalej...