Starszak na zajęciach logopedycznych.

Starszak na zajęciach logopedycznych www
W sieci, na różnych blogach i stronach internetowych, można znaleźć dużo materiałów i pomysłów do wykorzystania na zajęciach z dziećmi w wieku od 3 do 6 lat. Sama też często ze swoimi pomysłami celuję w tę grupę wiekową, ponieważ takich dzieciaków mam na terapii najwięcej. Czasami jednak pracuję z dziećmi starszymi 8 – 11 lat. Nie jest ich zbyt wiele, ale jednak są. Co wtedy wykorzystywać na zajęciach? Z jakich materiałów korzystać, jak planować ciekawe, pożyteczne zajęcia dla starszaków. Jakie gry proponować dzieciom, żeby ich nie zanudzić, a zachęcić do udziału w spotkaniach?

W dzisiejszym poście postaram się odpowiedzieć na te wszystkie pytania i podsunąć Ci kilka interesujących rozwiązań.

Ps. Post jest napisany skrótami myślowymi z kilku powodów:

  • u mnie koniec roku szkolnego dopiero 24 lipca, wtedy będę mieć ostatnie zajęcia z dzieciakami, także teraz dopinam wszystko na ostatni guzik – opinie, podsumowania terapii, cele na wakacje dla każdego dziecka, dyplomy, podziękowania, itd. Trochę tego jest 😉
  • z powódów wyżej wymienionych mam ograniczony czas na pisanie,
  • ponadto szykuję dla Ciebie kolejne niespodzianki, pierwsze może zobaczysz już we wrześniu 😉

Na początku zaznaczam, że pomysły zamieszczone w tekście dotyczą w dużej mierze dzieci czytających i piszących po polsku i są to jedynie wybrane ćwiczenia dla starszaków 😉

 Słuchanie ze zrozumieniem

Warszawska Syrenka pomnik

Kiedy klikniesz na obrazek odtworzy Ci się audiobook z legendą o Warszawskiej Syrence. Nagranie trwa około 8 minut. Całe zadanie zajmie Ci około 12 🙂 Przykładowe pytania do treści zamieszczam poniżej.

Quiz
Legenda o Warszawskiej Syrence

  1. Nad brzegiem jakiej rzeki leżała niewielka osada rybacka, o której mowa w legendzie?

a) Wisły
b) Odry
c) Bugu

  1. Kto, według legendy, mieszkał w rzece?

a) Wieloryb
b) Syrenka
c) Ryba

  1. Kiedy i gdzie można było ją spotkać i usłyszeć jak śpiewa?

a) zawsze ranem na kamieniu nad brzegiem rzeki
b) każdego wieczora na kamieniu nad brzegiem rzeki
c) podczas pełni księżyca na kamieniu nad brzegiem rzeki

  1. Co zobaczył dziadek?

a) ogon i głowę
b) ogon i włosy
c) ogon i rękę

  1. Co z Syreną chcieli zrobić trzej rybacy?

a) złapać i oddać do zoo
b) złapać i wpuścić do akwarium
c) złapać i sprzedać księciu

  1. Czy rybacy złapali Syrenę?

a) Tak
b) Nie
c) Nie było o tym w legendzie

  1. Co wyciągnął najstarszy z rybaków z kieszeni?

a) Mydło
b) Wosk
c) Słuchawki

  1. Dlaczego rybacy nie poszli do księcia z Syreną?

a) bo było ciepło
b) bo była pełnia księżyca
c) bo była noc

  1. Co obiecała Syrena?

a) że gdy będą trudne czasy wróci z mieczem i z tarczą, żeby bronić ludzi
b) że już nigdy nikomu nie zaśpiewa
c) że zawsze będzie smutna i nie wróci by mieszkać obok osady

  1. Jakie miasto powstało po wiekach w miejscu osady rybackiej?

a) Gdańsk
b) Szczecin
c) Warszawa

  1. Co stoi obecnie nad brzegiem Wisły?

a) dom Syreny
b) szkoła im. Syreny
c) pomnik Syreny

Ćwiczenia mowy spontanicznej

Tutaj właśnie pojawia się pomysł z bajką Sąsiedzi. Bajki z tej serii są nieme. Dlatego doskonale nadają się na zabawę w dubbing 🙂

Gdy klikniesz na zdjęcie przeniesiesz do całej serii Sąsiadów zamieszczonej na www.youtube.com

Sąsiedzi

Kiedyś już pisałam o niebanalnych ćwiczeniach rozwijających słownictwo. Zajrzyj 🙂

Myślenie logiczne

Obrazek

Ostatnio znalazłam w Internecie taki rysunek. I powiem Ci szczerze, że się trochę natrudziłam, by odpowiedzieć na wszystkie pytania.

Zagadka logiczna

Pytania do obrazka są następujące:

1) Ilu chłopców jest na biwaku? 4, bo są np. 4 łyżki i talerze.
2) Kiedy rozbili obóz – dziś czy może kilka dni temu? Dlaczego tak myślisz? Przynajmniej kilka dni temu, ponieważ pająk zdążył zrobić pajęczynę pomiędzy namiotem a drzewem.
3) Jak dostali się na miejsce biwakowe? Przypłynęli kajakami lub łódkami. Widać wiosła oparte o drzewo.
4) Czy ich obóz jest daleko od wsi? Nie, bo obok koca widać kurę, więc penie niedaleko jest jakieś gospodarstwo oraz mała wieś.
5) Jaka jest pora dnia? Ranek. Widać to po cieniu chłopca, robiącego jedzenie, że słońce wstaje. Skąd wiadomo, ze słońce jest ze wschodu? Bo sosny wychylają gałęzie na południe. I teraz można ocenić inne strony świata 😉
6) Jak ma na imię chłopiec, który robi zdjęcia? Ben. Rozpiska na drzewie, plecak z literą B – jest w nim statyw.
7) Jaki jest miesiąc? Sierpień. Kiedyś arbuzy można było kupić właśnie wtedy 🙂
Pamiętaj, że zagadka jest stara 🙂 Podpowiedzią był jeden z ostatnich postów 😉

Gry

Starszaki uwielbiają gry, które stawiają przed nimi wyzwania. Mam takich gier kilka. Oto te, które są najczęściej wykorzystywane i wspominane przez dzieci.

Starszak na zajęciach logopedycznych Safari

Safari polega na zakrywaniu zwierzaków na planszy w taki sposób, aby były widoczne tylko te, które są pokazane na danej stronie z wyzwaniem w książeczce.

Starszak na zajęciach logopedycznych Tajemnice świątyni
Tajemnice świątyni to labirynt, który w każdym zadaniu ustawia się na nowo, z 8 ruchomych, różnych od siebie klocków, według podanego wzoru. Zagadka jest rozwiązana wtedy, kiedy gracz wyprowadzi ludzika (zielony pionek) z labiryntu. 

Starszak na zajęciach logopedycznych Cobra cubes

Cobra cubes to 4 klocki, z których należy stworzyć węża. Sprawa wydaje się banalna, jednak w miarę stopniowania trudności zadań tworzenie kobry znacznie się komplikuje 😉

Podsumowanie

Zachęcam Cię do wypróbowania moich sposobów na starszaka na zajęciach logopedycznych. Praca ze starszym dzieckiem jest zupełnie inna. Z jednej strony daje więcej możliwości, ale także “zmusza” terapeutę do wyjścia ze schematu i wskoczenia na inny poziom działania 🙂 

3 Comments

  1. Dzień dobry! 🙂
    Pomysł z postem dotyczącym ćwiczeń dla starszych dzieci to super sprawa. Sama nieraz bardzo się głowię wymyślając pomysły dla starszaków 🙂 Z pewnością wykorzystam Pani propozycje! 🙂 Co do zagadki – mam parę pomysłów:
    1. Na biwaku jest czterech chłopców (kartka z imionami na drzewie, 4 łyżki i talerze)
    2. Chłopcy rozbili obóz jakiś czas temu (na namiocie jest pajęczyna pająka)
    3. Przy drzewie oparte są wiosła – chłopcy mogli dostać się na miejsce łodzią lub kajakiem.
    4. Obóz musi być blisko wsi – na obrazku jest kura, a kury nie odchodzą daleko od domu 🙂
    5. Jest ranek. Przed namiotem trzyma wartę Kamil (plecak z literą K), a na drzewie przy jego imieniu jest zapisana godzina 7.
    6. Zdjęcia robi Ben. Trzyma aparat w ręce, a statyw wystaje z plecaka z literą B.
    7. Jest druga połowa czerwca – dawniej czerwiec najbardziej kojarzył się z wakacjami, arbuz też na to wskazuje 🙂

    Dzięki za miłą gimnastykę mózgu! 🙂
    Pozdrawiam!

  2. Witaj 🙂
    Fajne pomysły na pracę ze starszakami!

    Świetny obrazek. Patrzę na niego już dłuższą chwilę i nie jestem pewna czy na wszystkie pytania uda mi się dobrze odpowiedzieć, ale próbuję:

    1. Sądząc po liście dyżurów na drzewie to biwakowiczów jest czterech.
    2. Obóz musiał być rozbity już jakiś czas temu. No powiedzmy jakiś tydzień temu jeśli przeanalizujemy ponownie listę dyżurów wiszącą na drzewie. Dodatkowych elementem, który mówi, że namiot stoi tam już nie od dziś jest misterna robota pająka na linkach namiotu.
    3. Młodzi panowie mogli przyjść pieszo aczkolwiek coś mi mówi, że przypłynęli łodzią
    4. Albo wieś jest bardzo blisko, albo kura ma dyżur 10-tego ?:)
    5. Biorąc pod uwagę, że towarzystwo jest ubrane i nawet uczesane to może być to już pora obiadowa, aczkolwiek najlepsze światło do zdjęć jest wczesnym rankiem i popołudniu. Patrząc na arbuza i talerze może to być podwieczorek. Rozpatrując to w kwestii wakacji to może być to nawet późny wieczór bo w wakacje wszyscy robią to co chcą : )
    6. Jeśli Kamil grzebie w swoim plecaku to znaczy, że fotograf to Ben i akurat robi focię z rąsi, a nie ze statywu, który ma przy plecaku. Nie wiem tylko dlaczego Kamil grzebie w plecaku skoro ma dzisiaj dyżur?
    7. Wszak arbuzy można teraz jeść cały rok, ale jeśli to stara fotka to pewnie miesiąc lipiec : )

    i jak wypadłam w logicznym myśleniu?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *