Pytanie! Oto jest wyzwanie!

Podziel się wpisem z innymi!

pytanie

Pytanie w terapii logopedycznej jest niezmiernie ważnym elementem. Przede wszystkim dlatego, że specyfika ich wprowadzania systematyzuje programowanie języka w umyśle dziecka. Ale… no właśnie, ale… to nie wszystko. Pytania mają większą moc!
Zapraszam, do posta, na rozwinięcie tematu.

Pytanie! Oto jest wyzwanie!

Trochę teorii

W rozwoju mowy dziecka pytanie pojawia się dość szybko. Pierwsze pytane w rozwoju dziecka to: Co to? Kto to? Normatywnie powinny się one pojawić między 18 a 24 miesiącem życia. Potem pytania się utrudniają. Pojawiają się pytania o miejsce, przynależność. W okolicy 3 urodzin dziecko powinno do znudzenia zadawać pytanie: Dlaczego? lub Czemu? lub Po co? Wszystkie z nich są pytaniami o przyczynę? To najważniejsze z dziecięcych pytań. Ps. Na podstawie doświadczenia zawodowego i życiowego uważam, że to generalnie NAJWAŻNIEJSZE pytania jakie istnieje na świecie!

Wartość edukacyjna

Rozumienie pytania i umiejętność poprawnego odpowiedzenia na nie to jedno, a poprawne zadawanie pytań to drugie. Najczęściej w terapii logopedycznej przyjmuje się, że dziecko odpowiada na pytania. Mniej czasu i uwagi poświęca się na stawianie pytań. Ja w swojej terapii postanowiłam to jakiś czas temu zmienić i wprowadziłam tą umiejętność do kanonu swoich zajęć terapeutycznych. Poniżej opiszę dwa sposoby na trenowanie zadawania pytań 🙂

Zadanie z workiem

Dla przykładu mam taki obrazek:

Drukuję go sobie 2 razy. Jedną kopię laminuję lub drukuję na sztywniejszej kartce, z drugiej wycinam interesujące mnie elementy, tj. np. sandały, pana, dziecko, kawałek plaży, kawałek wody, ludzi w oddali. Dodatkowo biorę kredkę: żółtą, niebieską, szarą, brązową. Wszystkie elementy i kredki wrzucam do worka

Zadanie polega na tym, że dziecko z worka losuje sobie „coś” i do tego coś ma stworzyć/ zadać konkretne pytanie. Na przykład, dziecko wylosowało sandały. Pytanie jakie może stworzyć brzmi: Co pan trzyma w ręku? lub Dlaczego pan ściągnął sandały z nóg? Ważne jest, żeby albo w pytaniu pojawiło się słowo sandały lub, żeby one były odpowiedzią na pytanie. Kolejny przykład. Dziecko losuje niebieską kredkę. Może zadać pytanie: Jakiego koloru jest koszulka dziewczynki? lub Co niebieskiego ma na sobie dziewczynka? Rzecz jasna i oczywista, terapeuta też losuje i tez zadaje pytania 🙂

Konkretne pytania

Do tego ćwiczenia trzeba przygotować sobie kartoniki z pytaniami, np. KTO? CO? CZYM? GDZIE? KIEDY? ILE? JAKIE? JAKA? JAKI? DLACZEGO? Pytanie mogą się powtarzać, jest to nawet wskazane.

Dziecko losuje kartonik i zadaje pytanie. Na przykład wylosowało pytanie: KTO? Pyta brzmi: Kto uśmiecha się na obrazku? Odpowiedź to Chłopiec. ILE? Ile lat ma chłopiec? lub Ile jest kredek w wiaderku?, itp.

Podsumowanie

Istotne jest, żeby dziecko rozumiało pytania. To podstawa nauki mówienia i komunikacji. Jednak stawianie pytań jest znacznie ważniejszą umiejętnością. Dlaczego? – zapytasz 🙂 Ponieważ tworzenie pytań świadczy o tym, że dziecko:

  • myśli,
  • dedukuje,
  • wnioskuje,
  • podejmuje namysł nad czymś,
  • jest gotowe do przyjmowania danej wiedzy,
  • jest czymś zainteresowane – to może być super sugestia do tematyki zabaw, zadań i np. lektur z dzieckiem.

Powodzenia!

Po więcej inspiracji zajrzyj TUTAJ i nie zapomnij zajrzeć na mojego Facebooka facebook.com/logopasja i Instagram instagram.com/logopasja!

Podziel się wpisem z innymi!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *