PRL #2 – Słabe rozumienie dziecka

Podziel się wpisem z innymi!

Słabe rozumienie dziecka – temat 2. odcinka PRL.

Zapraszam na PRL, w którym opisuję jak poradzić sobie w sytuacji, kiedy dziecko zamiast odpowiedzieć na pytanie, powtarza je. Przypadek jest omówiony na podstawie dziecka, które jest w trakcie diagnozy. Moim zdaniem, przytoczone tu praktyczne rozwiązanie logopedyczne można zastosować w wielu terapiach logopedycznych.

Wiek – 3 lata

Biorąc pod uwagę wiek dziecka, trzeba: 

  1. przeprowadzić z rodzicami szczegółowy wywiad, wypytać o „wszystko”;
  2. zlecić badanie laryngologiczne, psychologiczne (test niewerbalny np. test – SON – R (2 – 8), Skala Leitera – 3 (trafi do sprzedaży pod koniec 2019), Columbia Skala Dojrzałości Umysłowej ale dziecko jest za małe) jeżeli dziecko nie miało tych badań.

Diagnoza – W takcie, wykluczony niedosłuch 

Na pierwszy rzut oka wygląda to na echolalię bezpośrednią, występującą w autyzmie lub w zaburzeniach ze spektrum autyzmu, jednak dziecku trzeba się przyjrzeć szerzej, wziąć pod uwagę inne współwystępujące objawy, problemy, opinie innych specjalistów oraz obserwować i monitorować postępy dziecka. Nie jest wykluczone, że to może być coś innego niż autyzm lub zaburzenia ze spektrum. 

Dziecko rozumie tylko podstawowe polecenia

Ćwiczenie rozumienia poleceń

Należy poszerzać zakres rozumienia poleceń wzorując się na mechanice tych, które dziecko juz rozumie. Wykorzystujemy ruch (zadania z zakresu naśladowania – motoryka duża, zabawa z misiem – karmienie, pojenie, ubieranie, itp.) oraz poszerzanie polecenia: DAJ oraz różnicowanie go z np. POKAŻ GDZIE…? GDZIE…? Stopniowanie ćwiczeń rozumienia znajdziecie tutaj

Dziecko powtarza pytanie

Etykietowanie słów (Czytanie globalne)

Przygotowując zajęcia dla dziecka trzeba wprowadzić bodziec, który po pierwsze wyprzedzi jego reakcje – powtórzenie na pytanie, oraz dodatkowo wzmocni informację (słuch, wzrok, ruch). Zawsze należy zadając pytanie dziecku prowadzić jego palec na etykietę. Na początkowym etapie zaleca się pracę wg pól semantycznych oraz systematyzowanie odpowiedzi na pytania: KOT? CO? CO ROBI?, by w przyszłości w podobny sposób pomóc dziecku w budowaniu zdań 2 – e – elementowych. 

Zeszyt słów (Dziennik wydarzeń początkowy etap)

Jest to nic innego jak stworzenie zbioru słów w wyżej zaproponowany sposób. Uwaga na mechaniczne nazywanie obrazków przed dziecko. Pilnujemy, aby dziecko odpowiadało po naszym pytaniu a nie w momencie, gdy w zeszycie zobaczy np. kota. 

Problemy w przedszkolu

Plan działania (zdjęcia, obrazki)

Należy wykonać zdjęcia symbolizujące dane czynności (np. posiłek, toaleta, zabawa, plac zabaw, itp.). Warto stworzyć z nich pewnego rodzaju oś czasu, umieszczając wszystkie elementy po kolei. Przed dana aktywnością należy dziecku pokazać zdjęcie, podać słownie krótką informację, będąc na poziomie dziecka (kontakt twarzą w twarz) i dopiero po tym przejść do jej realizacji.

Pozostałe nagrania z cyklu PRL można odsłuchać tutaj:

Praktyczne Rozwiązania Logopedyczne [OTWÓRZ]

Podziel się wpisem z innymi!

2 Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *