![](https://www.logopasja.pl/wp-content/uploads/2024/02/mata-edukacyjna-kreatywnie-1024x536.jpg)
Kiedy naszemu Ryśkowi fizjoterapeutka zaleciła leżenie i zabawy na podłodze, długo nie czekałam i poszłam na zakupy do ulubionego Alledrogo. Pod hasłem „mata edukacyjna” znajdziesz dużo wyników. Ale przecież my terapeuci przecież wiemy co najlepsze dla naszych dzieci! 😉
W wyszukiwarce wyskoczyły mi różne wzory i kolory. Wiedziałam, że chcę, żeby nasza mata edukacyjna miała kontrastowe, ale stonowane kolory i żeby była piankowa. Z racji tego, że w wychowaniu dziecka mam terapeutyczne skrzywienie wybrałam wzór ze zwierzętami… bo wiadomo, rzecz jasna, że przyda się do wyrażeń dźwiękonaśladowczych 🙂
Planowałam też, żeby ta mata służyła nam długo. Teraz Rysiek ma 19 miesięcy i takich super mocy tej maty to się nie spodziewałam. Stąd post, samo życie 😉
Mata edukacyjna. Wygląd i opcje podstawowe.
Zapewne tego typu maty znasz. Jest ich wszędzie dużo. Jest wiele opcji wyboru. Tu podrzucam jej fragment. U nas można ułożyć matę 4 x 4 kwadraty.
Opcje podstawowe takie maty edukacyjnej to:
- bycie matą do zabawy
- wyciąganie zwierzaków
- uzupełnianie luk zwierzakami
- budowanie przestrzenne, np. sześcianu, domków, itp.
![](https://www.logopasja.pl/wp-content/uploads/2024/01/Mata-edukacyjna-3-1024x761.png)
Mata edukacyjna a rozwój mowy.
–> 1 poziom – gdzie… ? (Rozumienie)
Tu rozkładamy 1-3 elementy w zależności o wieku i możliwości dziecka oraz poziomi rozumienia. Prosimy jedynie o wskazanie. Gdy dziecko to zrobi, nazywamy zwierzę, np. ryba BUL BUL, kot MIAU MIAU, itd.
![](https://www.logopasja.pl/wp-content/uploads/2024/01/Mata-edukacyjna-1-1-1024x765.png)
–> 2 poziom – daj mi… ? (Rozumienie)
Do tej zabawy można wykorzystać powyższe jak i poniższe ułożenie elementów. Wszystko zależy. Oczekujemy od dziecka podania zwierzaka nam lub samodzielnego włożenia zwierzaka do ramki.
![](https://www.logopasja.pl/wp-content/uploads/2024/01/Mata-edukacyjna-5-1024x771.png)
–> 3 poziom – wyrażenia dźwiękonaśladowcze (mowa)
Dziecko wkłada zwierzaka a my wtedy mówimy: Ryba BUL BUL. Liczymy, że za jakiś czas dziecka zacznie za nami to powtarzać, a potem samodzielnie nazywać.
![](https://www.logopasja.pl/wp-content/uploads/2024/01/Mata-edukacyjna-4-1024x762.png)
–> 4 poziom – wyrażenia dźwiękonaśladowcze (mowa + czytanie globalne)
Kiedy dziecko włoży zwierzaka w ramkę, oprócz tego, że mówię pies HAU, to jeszcze podkładam kartonik z napisaną onomatopeją. Analogicznie to samo zrobię, gdy dziecko poda mi lub uzupełni lukę z kotem.
![](https://www.logopasja.pl/wp-content/uploads/2024/01/Mata-edukacyjna-6-1024x764.png)
–> 5 poziom – łącznie dwóch wyrażeń dźwiękonaśladowczych (mowa)
W tym przypadku mówimy do dziecka: BUL MIAU, liczymy na to, że dziecko powtórzy i uzupełni luki. Jeśli tego nie robi pomagamy mu.
![](https://www.logopasja.pl/wp-content/uploads/2024/01/Mata-edukacyjna-5-1024x771.png)
–> 6 poziom – zdania 2 – elementowe (mowa)
Wybieramy sobie czasownik do ćwiczenia i ustalamy, że włożenie zwierzaka w otwór oznacza wypowiedzenie / powtórzenie zdania, np. śpi AAA. Zadanie wygląda tak: Ryba śpi. Ryba AAA. Pies śpi. Pies AAA, itd.
![](https://www.logopasja.pl/wp-content/uploads/2024/01/Mata-edukacyjna-4-1024x762.png)
![](https://www.logopasja.pl/wp-content/uploads/2024/01/Mata-edukacyjna-7-1024x765.png)
–> 7 poziom – zdania 2,5 – elementowe (mowa)
O! Jest kot. Zabieram kota i dziecko mówi: Oj, nie ma kota lub Nie ma MIAU.
![](https://www.logopasja.pl/wp-content/uploads/2024/01/Mata-edukacyjna-8.png)
![](https://www.logopasja.pl/wp-content/uploads/2024/01/Mata-edukacyjna-9.png)
–> 8 poziom – zdania 3 – elementowe (mowa)
Bierzemy teraz na tapet zdania 2 – 3 – elementowe, np. Pies je kość lub Pies je lub HAU AM, itp.
![](https://www.logopasja.pl/wp-content/uploads/2024/01/Mata-edukacyjna-10.png)
–> poziom – zdania 3 – 4 – elementowe z samodzielnym szukaniem czasownika (mowa + myślenie logiczne)
To już lewel master. Zadanie raczej dla 2,5 – 3 – latka. Pokazuję dziecku poniższą konfigurację. Dziecko samodzielnie myśli i tworzy zdanie, np. Pies pije wodę, Kot nie lubi jabłka, Kot bawi się piłką, itp.
![](https://www.logopasja.pl/wp-content/uploads/2024/01/Mata-edukacyjna-12.png)
![](https://www.logopasja.pl/wp-content/uploads/2024/01/Mata-edukacyjna-13.png)
![](https://www.logopasja.pl/wp-content/uploads/2024/01/Mata-edukacyjna-14.png)
Czujecie, że po kolei mogę dojść do tworzenia opowiadań na podstawie maty edukacyjnej. Aby nie być gołosłowną to proszę, przykład 🙂
Rano pies zjadł kość, poszedł do kota i bawił się z nim piłkę. O godzinie 14 umówił się z rybą w restauracji na pieczone jabłko. W tym samym czasie owca była w restauracji i poznała rybę. To jej ulubiona koleżanka. Teraz wszyscy razem – pies, ryba i owca siedzą przy stoliku i piją gorącą wodę.
![](https://www.logopasja.pl/wp-content/uploads/2024/01/Mata-edukacyjna-15-1024x712.png)
Podsumowanie
Kto by się spodziewał takich logopedycznych zadań po zwykłej macie do zabaw podłogowych! No ja nie wiem! 😉