
Dopełniacz. Nie przez przypadek podrzuciłam Ci wczoraj na facebook’u logopasji stary wpis o ćwiczeniach z dopełniaczem. Zaproponowane tam ćwiczenia są dobre na początku terapii i nadają się bardziej dla młodszych dzieci niż np. dla dzieci 5+. Rzecz jasna czasem i z 5 – latkiem trzeba robić wszystko od początku, bo w terapii zawsze bierze się pod uwagę wiek rozwojowy dziecka a nie wiek metrykalny. Ale dziś nie o tym! No to o czyn?!
A no o tym co zrobić jak np. przerobiłaś z dzieckiem wszystkie przypadki z programowania języka a nadal błędy w spontanicznym wypowiadaniu się pojawiają się lub gdy na zajęcia trafia „starszak” i ma problem z fleksja języka polskiego. Jeżeli przynajmniej jeden z 2 przytoczonych przykładów Cię dotyczy –> Zapraszam!
Dopełniacz po raz kolejny!
Na rynku wydawniczym jest sporo pomocy, które ułatwiają programowanie języka. Moim zdaniem najbardziej obszerną i opracowaną bardzo solidnie jest „Powtarzam, Rozumiem, Nazywam” z Wydawnictwa WIR. Kiedyś opisywałam część pierwszą tej pomocy w cyklu Ajtejnatywy. Ale tak na dobrą sprawę najwięcej przykładów na ćwiczenia w odmienianiu jest w części drugiej.
Ale do czego dążę? A no do tego, że czasem przerobienie np. tej pomocy nie wystarczy, żeby osiągnąć sukces lub / i proponowane tam zadania są zbyt mechaniczne i trywialne.
Pamiętasz jak kiedyś na facebook’u opublikowałam TO zdjęcie?
Wtedy wiele osób pisało mi, że to dokumentacja, doktorat, itd. 🙂 A to właśnie zbiór pomocy do ćwiczeń fleksji 🙂 Ps. Jasne, że nie ma tam tylko samego Dopełniacza 😉 Są także zadania na inne przypadki oraz sporo materiałów do rozbudowywania słownictwa i nauki czasów w ciekawy sposób. Dodam tylko na marginesie, że obecnie wszystko mieści się w 2 segregatorach.
Właśnie w tym zbiorze mam takie ćwiczenie, dzięki któremu prócz odmiany uczę dziecko logicznego myślenia. Popatrz.
Są to tylko wybrane elementy z tej pomocy. Scenek sytuacyjnych jest 9. Wszystkie są bliskie dziecku.
Ćwiczenie przebiega następująco. Pokazuję dziecku małe obrazki do kilku scenek (np. do 3 – 4) a potem pokazuję większy obrazek. Dziecko ćwiczy odmianę układając zdanie np. Mama potrzebuje (Czego?), żeby upiec ciasto.
Podsumowanie
Jestem ciekawa, jak Ty ćwiczysz odmianę z dzieciakami 🙂 Mój kolejny pomysł już znasz.
Świetne! Czy to jest pomoc opracowana przez Panią? Czy można ją gdzieś zakupić?
Jest to pomoc opracowana przez Grafiki, z którym współpracuję 🙂 Na razie dostęp do tego mają „moje dzieciaki” z terapii stacjonarnych i zdalnych.
Bardzo fajny pomysł! Szukam czegoś podobnego do ćwiczeń i chyba pozostaje mi sobie narysować. Podpowiedziałabyś jakie jeszcze są tematy tych scenek oprócz widocznych na zdjęciach. Szukam inspiracji;) Pozdrawiam 🙂