PRL, czyli Praktyczne Rozwiązania Logopedyczne #5

 

PRL to cykl stworzony dla logopedów obecnych i przyszłych, który ma na celu opisanie konkretnych rozwiązań do omawianego wyzwania logopedycznego.

Dzisiejszy PRL, dalej mieści się w konwencji praktycznych rozwiązań, ale z racji tego, że większość logopedów będzie miała teraz czas intensywnych diagnoz, stwierdziłam, że opowiem Wam nieco jak przygotować się do pierwszego spotkania.

Wcześniejsze PRL znajdziesz TUTAJ 🙂 

Zapraszam!

Bez względu na to, gdzie odbywa się diagnoza: w domu pacjenta, szkole, przedszkolu, gabinecie, itd. warto posiadać pewne dane o dziecku/ osobie, by móc odpowiednio przygotować się spotkania.

  1. Data urodzenia 5 latek to dziecko, które może mieć 5;0 lub 5;11 miesięcy. W praktyce oczekiwania względem obydwu 5 – latków będą zgoła inne 😉
  2. Język/ języki otoczenia dziecka coraz częściej do gabinetu trafiają dzieci małżeństw mieszanych lub dzieci pochodzące z rodzin obcokrajowców, którzy mieszkają na terenie Polski. Należy o tym wiedzieć wcześniej i w takim przypadku należy zapytać o język/ języki, które są obecne w domu.
  3. Przebyte terapie to ważne, czy dziecko było prowadzone przez terapeutę (logopedę, psychologa, pedagoga, itp.) w tej czy innej placówce. Zawsze warto mieć na względzie to z jakich pomocy dziecko korzystało, nad czym pracowało, czy lubi zajęcia, jeśli tak/ nie dlaczego? itp.
  4. Aktualne terapie – to istotne, ze względu na możliwości dziecka, czas rodziców, zakres problemów, itd. Warto tez zaznaczyć, że gdy prowadzi się dziecko z kimś wspólnie należy się komunikować 🙂
  5. Główny problem – chodzi o krótką informację – wada wymowy, mało mówi, nie mówi, chodzi o to, żeby wiedzieć jakie materiały, zadania przygotować i na co się nastawiać. Inaczej przeprowadza się diagnozę dziecka z ORM a inaczej z wadą wymowy.
  6. Trudne zachowania, sytuacje – są dzieci chętne do pracy i mniej chętne, ale lubiące np. bardzo auta. To wtedy wiadomo jak lepiej zmotywować 🙂 Mogą też, i często się pojawiają dzieci nieśmiałe, wycofane lub dzieciaki bardzo żywe, niemogące się skupić, usiedzieć w miejscu, płaczliwe, itd. Te zachowania będę rzutowały na przygotowanie się do spotkania.

Life FB

PRL #4

PRL #3

PRL #2

PRL #1


Podobał Ci się dzisiejszy wpis?

Jeżeli tak to na pewno spodobają Ci się moje bezpłatne materiały! Do pobrania są m.in. E-book o diagnozie logopedycznej i autorskie gry terapeutyczne! 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *