A DLACZEGO Michał myje ręce? A DLACZEGO…?

Czy Twoje dziecko zadaje tego typu pytania? Mam nadzieję, że Twoja odpowiedź brzmi: Aż za dużo!

A czy “Twoje” dzieciaki na zajęciach rozumieją to pytanie? Czy potrafią zapytać: Dlaczego? Jeśli tak, to nie musisz czytać wpisu… No na serio piszę! 😉

A DLACZEGO? 🙂

Bo dalej będzie o grze, która wspomaga rozumienie i zadawanie pytania DLACZEGO oraz utrwala różnicowanie czasu teraźniejszego i czasu przeszłego.

Zapraszam!

Jeżeli jesteś stałą czytelniczką bloga wiesz, że tworzenie gier i pomocy terapeutycznych nie jest mi obce 🙂 Wiesz też zapewne, że często w moich grach pojawia się magiczne pytanie DLACZEGO? A dlaczego tak jest? Bo w życiu i terapii dziecka to pytanie jest przełomowe a jego rozumienie, zadawanie i odpowiadanie na nie to krok milowy!

Dlaczego? Czas przeszły.

Nie wiem od kiedy coś nazywa się “serią gier / serią pomocy” ale sądzę, że trzecia gra z rzędu z pytaniem DLACZEGO, tyle, że w innym kontekście podpada pod “serię”. Zatem trzecią grą z serii DLACZEGO jest gra pt. Dlaczego? Czas przeszły. Dwie wcześniejsze znajdziesz tutaj.

Co zawiera nowa gra?

Nowa gra z seria różni się od pozostałych. Składa się z 36 kart podzielonych na dwa czasy teraźniejszy i przeszły oraz na część żeńską i męską. Uprzedzając pytania. Karty są takiego formatu, że 4 z nich mieszczą się na kartce A4.

Czas teraźniejszy:

Czas przeszły:

Jak korzystać z pomocy?

Na początku omawiacie z dzieckiem wybrane przez Ciebie karty z czasu przeszłego. Następnie kładziesz przed dzieckiem tabelkę. Wkładasz wybraną kartę z puli kart z czasem teraźniejszym. Zadaniem dziecka jest znaleźć parę do obrazka, odpowiedzieć na pytania i powiedzieć samodzielnie zdanie. Popatrz.

Przykład 1:

K.: (Umieszczam obrazek w tabelce) Co robi teraz Pani?

Dz.: Szyje.

K.: A co szyje Pani?

Dz.: Spodnie.

K.: A dlaczego Pani szyje spodnie?

Dz.: (Dobiera obrazek z puli obrazków z czasu przeszłego pokazanych na początku rozgrywki) Bo Pani porwała spodnie.

K.: Tak, brawo. Teraz spróbuj sama / sam.

Dz.: Teraz Pani szyje spodnie, bo wcześniej Pani porwała spodnie.

Przykład 2:

K.: (Umieszczam obrazek w tabelce) Co robi teraz Mati?

Dz.: Śpi.

K.: A dlaczego on teraz śpi?

Dz.: (Dobiera obrazek z puli obrazków z czasu przeszłego pokazanych na początku rozgrywki) Bo był w lesie na wycieczce.

K.: Tak, brawo. Teraz spróbuj sama / sam.

Dz.: Teraz Mati śpi, bo wcześniej Mati był w lesie na wycieczce.

Podsumowanie

Jeżeli masz ochotę zapoznać się grą jeszcze dokładniej zapraszam tutaj.


Podobał Ci się dzisiejszy wpis?

Jeżeli tak to na pewno spodobają Ci się moje bezpłatne materiały! Do pobrania są m.in. E-book o diagnozie logopedycznej i autorskie gry terapeutyczne! 🙂

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *