Moje dziecko nie mówi!!!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedin

Oj, długo mnie tu nie było. Aż wstyd się przyznać! No ale co prawda, to prawda. Nie da się ukryć. Ostatni wpis – marzec 2017! Mamy maj 2017! Na szczęście nie 2018! 😉 To by dopiero było! Nie wiem, czy Ty też tak masz, że “chorujesz” na chroniczną chorobę, która przez specjalistów określana jest CBC (czyt. Ciągły Brak Czasu).

Ale dziś nie o tym! Przez ten czas, kiedy mnie było sporo czytałam, spotykałam się z ludźmi, rozmawiałam, pytałam. I od wielu głupot, które usłyszałam włos mi się na głowie jeży. Spójrz teraz na temat tego posta i juz wiesz o czym dziś będzie.

Moje dziecko nie mówi, bo…

  • jest uparte;
  • nie chce rozmawiać z debilami, bo z nimi to nie warto;
  • jest na tyle inteligentne, że umie się wyrazić siebie bez słów;
  • jeszcze nie dojrzało do mówienia;
  • nie ma zwierzaka, takiego prawdziwego przyjaciela;
  • jego młodsza siostra jeszcze nie wystartowała z mówieniem, to i on czeka, żeby nie było jej smutno.

Już nie będę dodawała do tej listy znanych sloganów typu: nie mówi, bo to chłopiec; bo jest dwujęzyczny; bo ma czas do 3 lat, itp.

A jaka jest prawda?

Że to tak nie działa!!! Zawsze wszystkim powtarzam, że dziecko to CAŁOŚĆ, to nie osobno:

  • mówienie,
  • chodzenia,
  • jedzenia,
  • zabawa,
  • pamięć,
  • emocje, itd. a CAŁOŚĆ.

Bardzo często przyrównuję dziecko do góry, na szczycie której jest mowa. Kiedy “coś” na niższych piętrach nie rozwija się prawidłowo to i rozwój mowy będzie zaburzony. No tak to jest i już!!!

Dziecko powinno rozwijać się we wszystkich obszarach w określonych normach. Czyli np. gdy dziecko powinno siedzieć około 6 – 7 m.ż. To gdy nie siedzi w 7 m.ż. to trzeba iść i się pytać fizjoterapeuty jak dziecku pomóc lub kiedy dziecko nie łączy 2 wyrazów w wieku około 24 m.ż. to trzeba to zdiagnozować u logopedy, który przeprowadzi m. in. próby rozwojowe i sprawdzi co w trawie piszczy. Zaleci jakieś dodatkowe badania, przekaże co można robić i rozpocznie ewentualną terapię. To przykłady, które można mnożyć. Ale nie o to chodzi! Chodzi o to, żeby zrozumieć, że wszystko ma swój czas. 

Znasz zapewne stwierdzenie “Każde dziecko rozwija się w swoim czasie, bo każde dziecko jest inne”. Tak, każde dziecko jest inne ale normatywnie powinno rozwijać pewne umiejętności w określonych, konkretnych ramach czasowych. Niektóre umiejętności rodzice  mogą sami zaobserwować. W tym miejscu odsyłam Cię do testu on – line, który jakiś czas temu opracowałam. Wystarczy podać adres e – mail i można taki test wykonać samodzielnie dla swojego dziecka. Jasne taki test nie załatwia sprawy. Jest to tylko początek ale od czegoś trzeba zacząć, prawda?

Co dalej?

Kiedy widzisz problem u swojego dziecka jakikolwiek, ja odnoszę się głównie do rozwoju mowy i rozwoju poznawczego, bo to moja działka, to zgłoś się do specjalisty w tej dziedzinie. Nie czekaj, bo nie ma na co. Problem zazwyczaj rośnie z czasem, rzadko maleje lub znika.

Wiem, że część osób, które czyta tego bloga jest z Polski, gdzie bez problemu można pomoc znaleźć. Część z Was mieszka poza granicami Kraju nad Wisłą, jednak mimo to warto szukać osób, które mogą Wam pomóc. My (Klaudia, Hania, Monika, Daniel i ja) też możemy pomóc przez Zdalną Terapię Logopedyczną i Rozwojową Logon!

Zapraszamy, jeżeli czujesz że “coś z Twoim dzieckiem jest nie tak”. 


Spodobał Ci się dzisiejszy wpis?

Jeżeli tak, to świetnie! DOŁĄCZ do pozostałych a otrzymasz mojego e-booka Diagnoza logopedyczna w pigułce oraz innych BEZPŁATNYCH materiałów. Czasem powiadomię Cię też o moich najnowszych artykułach. Doceniam to, że tu jesteś. A teraz...

Wpisz imię

Podaj e-mail

Coś podobnego!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedin
Posted in Blog, Moim zdaniem, Zrób to sam and tagged , , , , , , , .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *