PRL #9 – Problem z nauką słów oraz planem ruchu

Podziel się wpisem z innymi!

W dzisiejszym spotkaniu z cyklu PRL omówię przypadek dziecka, które ma problem z nauką słów, wyborem ręki dominującej oraz planem ruchu na wielu poziomach. Jeśli interesują Cię praktyczne rozwiązania choć jednego z wymienionych problemów, zapraszam. Powinnaś znaleźć tu coś, co jest sprawdzone i porostu działa 🙂

Mamy mnóstwo spraw do omówienia. Zaczynamy!

Obejrzyj spotkanie na Facebooku [OTWÓRZ]
Tym razem radzę Ci wysłuchać nagrania, nie poprzestawać tylko na przeczytaniu tekstu poniżej. Na spotkaniu było wiele dygresji, których tu niestety nie jestem w stanie uchwycić 🙂 

Problem z nauką słów oraz planem ruchu

Wiek 5 – lat

Mimo, że 5 lat to nadal małe dziecko. To na terapii logopedycznej jest to dziecko już duże. W takim wieku, jeżeli jest taka potrzeba, prowadzi się z dzieckiem częściej terapię wad wymowy, niż terapię dotyczącą rozwoju mowy (na takim poziomie, jak tutaj jest to omawiane). Jeżeli dziecko w wieku 5 lat trafia do nas z takim problemem to może to świadczyć o:

  • bardzo dużym problemie,
  • niedostosowanej wcześniejszej terapii do potrzeb dziecka lub jej brak,
  • braku współpracy terapeuta – rodzic.

Diagnoza – Niedokształcenie mowy o typie afazji

Według autorek Afa – skali (Anny Paluch, Elżbiety Drewniak – Wołosz) o tym zaburzeniu możemy mówić właśnie wtedy gdy, dziecko skończy 5 lat, a jego problemy z nabywaniem języka się utrzymują. Przy dzieciach dwujęzycznych trzeba pamiętać, że problemy muszą być widoczne w 2 językach.

W tym przypadku jest to typ ekspresyjny. Dziecko bardzo ładnie rozumie.

Dziecko nie łączy sylab

Często bywa tak w terapii, że pojawiają się nam już onomatopeje, samogłoski, sylaby, ale nie ma ich łączenia, czy dziecko np. powie, że to A, ale nie jest w stanie powiedzieć (powtórzyć, odczytać) AA. Co wtedy zrobić?
Moim zdaniem, należy wprowadzić:

  • bardzo dużo ćwiczeń sekwencji (wzrokowych, słuchowych i ruchowych),
  • słowa zbudowane z takich samych sylab: mama, tata, baba, papa, Pipi, Lili, jaja, itp.,
  • akcentowanie „gubionej” w wyrazie sylaby,
  • ślizganie się po wyrazie,
  • ćwiczenia warg i języka.

Po załapaniu konwencji przez dziecko, należy przejść do ćwiczeń zdań. Pisałam o tym tutaj🙂

Mieszanie rąk

Jest to oczywiście związane z nieustaloną lateralizacją. Jeżeli mieszanie rąk utrzymuje się warto zdiagnozować O, U oraz N, żeby zobaczyć, które okażą się dominujące. Rodziców zawsze należy prosić o wspieranie wyboru dziecka poprzez dużo zabaw ruchowych, manualnych i plastycznych. O i U są stymulowane przez różnego rodzaju zadania.

Co do ustalenia ręki. To już tłumaczę jak ją ogarnąć.

Jeżeli widzimy znaczną przewagę jednej ręki P lub L, dostrzegamy że jest ona precyzyjniejsza, wybierana do większości czynności, gdy nie sugerujemy dziecku wyboru wtedy śmiało możemy dokonać wyboru.

Jeżeli dziecko miesza w stosunku 50 – 50, zawsze wybieramy rękę P. W myśl zasady, że P ręka stymuluje L półkulę mózgu, więc pomaga nam w terapii.

Warto zaznaczyć, że jeżeli dziecko protestuje przeciwko naszemu wyborowi, powinniśmy tę kwestię rozpatrzeć ponownie. Zawsze należy bazować na obserwacjach własnych, rodziców oraz innych osób, które mają kontakt z dzieckiem (w przedszkolu, szkole, itp.).

W tym przypadku jest to typ ekspresyjny. Dziecko bardzo ładnie rozumie.

Problem z planem ruchu

Jest to problem oczywisty, sprzężony bardzo mocno z omawianym powyżej niełączeniem sylab.

W takim przypadku zaproponowałabym Ci pracę od ogółu do szczegóły, czyli: motoryka duża, motoryka mała i motoryka w obszarze oralnym.

W zadaniach powinny znaleźć się wszelkie zadania w których dziecko będzie musiała zaplanować sobie ruch samodzielnie:

  • tor przeszkód,
  • jazda na rowerze lub/ i hulajnodze + omijanie przeszkód,
  • łączenie kropek, gwiazdek, itp.,
  • labirynty,
  • łączenie cyfr,
  • „ratowanie ludzika”,
  • łączone ćwiczenia buzi i języka.

Owocnej pracy!

W wolnej chwili zapraszam Cię do śledzenia mojej strony na FB www.facebook.com/logopasja i na Instagramie www.instagram.com/logopasja!

Podziel się wpisem z innymi!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *